Thursday, April 7, 2016

Jom Bercuti ke Jepun (Day 1)- Tokyo-Osaka

Aku akan masukkan entry aku mengikut hari-hari aku di Jepun.

8.03.2016 (Selasa)
Flight aku dan H daripada airport ialah 8.10am. Ana Airline berlepas daripada KLIA. So aku dan H bermula pengembaraan daripada subuh :). Kami park kereta kat terminal Bersepadu dan ambil jetbus ke KLIA. Tambang untuk 2 orang perjalanan sehala ialah RM20.

Pukul 6 pagi, kami terus check in bag dan terus solat subuh. Sempat breakfast di KLIA sebelum kami boarding. Perjalanan daripada KL ke Narita mengambil masa lebih kurang 7 jam. In flight service di dalam ANA sangat bagus. Sopan-sopan stewardess nya :) . Maklumat berkenaan ANA airline boleh klik sini.

Tepat jam 3.50 waktu Jepun, kami selamat mendarat di Narita Airport. Kat sini kami :
1) Mengambil pocket Wifi di Pejabat Pos
2) Menukarkan Exchange Order di JR Office
3) Membeli Suica card di JR Office
4) Solat

Suica card ialah seumpama Touch n go card. Perlu kad ini untuk menaiki train yang tak di cover oleh JR Pass. Sekiranya tiada kad ini, perlu keluar daripada platform dan membeli tiket di machine untuk menaiki train. So lagi mudah kalau ada kad ini. Apabila memulangkan kad, kita akan terima kembali 500y. Kalau rasa nak buat kenangan, so burn je la 500y tu :)

Ini la rupanya suica card tu
Selepas selesai urusan di Narita, kami terus menaiki train untuk ke Shinagawa dan seterusnya ke Osaka. Daripada airport ke Shinagawa, aku dan H menaiki Narita Express (NEX). NEX boleh menggunakan JR Pass, so tiada bayaran disini. Di Narita, aku terus tunjukkan JR Pass kepada petugas di JR Office, dimana aku sesiap bagitau yang aku perlu menaiki NEX dan seterusnya Shinkansen untuk ke Osaka. Petugas akan memberikan tiket untuk dibawa ketika menaiki train.

Rupa tiketnya
Train ini ala2 KLIA express la. Perjalanan daripada Narita ke Shinagawa station mengambil masa lebih kurang sejam. Daripada Shinagawa aku dan H mengambil Shinkansen Hikari untuk ke Osaka. Stesyen di Osaka ialah shin-Osaka. Osaka pun ada station, so kena be careful memilih station. Tapi daripada yang aku tahu, kalau station tu ada perkataan shin kat depan tu, akan ada shinkansen disini. :)

Perjalanan daripada Shinagawa ke Osaka mengambil masa lebih kurang 3 jam dan jarak antara Shinagawa dan Osaka ialah 545.8km. So train ini sangat laju. Berkenaan tambang, aku akan masukkan dalam entry berasingan untuk tunjukkan penjimatan menggunakan JR Pass :)

Sesampainya di Shin Osaka, kami terus keluar untuk mencari hotel. Kami memilih untuk menginap di Osaka New Hotel, Hotel ini sangat dekat dengan station, tapi kena la ikut pintu yang betul. Keluar je station, mmg boleh Nampak hotel, anggaran dalam jarak 200meter je kot. Memang dekat.

So untuk hari pertama, aku dan H tak kemana-mana, masuk hotel terus rehat sebab esok nak bangun awal, nak jenjalan :). Btw suhu dalam 6-7darjah, so aku ok je. Best je. :)

So layan la gambar-gambar di bawah :
Dalam flight.. wefie jap.. we are goin to Tokyo!!

Puzzle Solved.. and kami safely arrived @ Narita.. alhamdulillahhhh

Bergambo kat bilik solat
Ni luggage kami. :)
Dalam shinkansen Shinagawa-Osaka. Pakcik ni org yg check ticket
Dah Check ticket!!
Sempat lagi nak beli air. Nak merasa beli dalam train hehe
Ni kat Osaka New Hotel. Tengah nak check in :)
Ni la bilik nya.. comel2 je.. saiz org jepun la kan.. hehe
Add caption
Comel2 kan biliknya :).. Ni gambar pagi sblm check out :)