Thursday, April 9, 2015

Anniversary Trip - Pulau Redang, Episode 1

Salam bersiaran. :)

Ok entry kali ni nak bercerita pasal percutian di Pulau Redang. Walaupun aku dan H adalah orang Terengganu, tapi untuk aku, ni la kali pertama aku sampai ke Pulau Redang ni. :)

Percutian di Pulau Redang ni ialah percutian sempena ulangtahun perkahwinan kami yang ke 2. So percutian cinta la konon2 nya. :)

Aku dah book 2 bulan awal untuk percutian ini. Duk usha2, googling , asking org yang dah penah pi sana, aku berkenan untuk stay di Laguna Redang Island Resort. Masa aku bukak website Laguna hari tu, ada promosi early bird. Ye la pulau baru bukak in march. So aku terus majukan cadangan kepada H dan H setuju. Terus call dan book and dalam masa yang sama kena bayar deposit 20% daripada harga pakej. Dan baki plak dibayar 30 hari sebelum ke sana. Maknanya sampai sana nanti terus check in je la.

Aku dan H tanak drive ke sana, so kami decide nak amik bas je. Then kami beli tiket di TBS. Senang sekarang sbb nak ke pantai timur pun dah naik di TBS. Sini sangat mudah nak park kereta. Harga pask di TBS adalah RM4 sehari.

20.03.2015 : Tiba masa nak ke sana, aku dan H naik bas jam 10.30mlm.

21.03.2015 : Sampai di terminal bas Terengganu dalam 5.30pagi. So tunggu sekejap disitu. Then kami terus berjalan ke Masjid Putih untuk solat subuh. Lepas subuh kami berjalan ke arah pasar payang. Jeti shahbandar ni terletak sebelah pasar payang je. So kami nak mencari tempat untuk breakfast. Dari terminal bas ke jeti tak jauh pun. Jarak dalam 10 minit jalan kaki je.

Ruang Menunggu di Jeti Shahbandar
Selepas breakfast terus ke jeti. Ada beberapa kaunter untuk resort di sana, yang tiada kaunter untuk resort, boleh beli tiket feri di kaunter tiket utama. Aku menunggu kaunter Laguna Redang bukak. Sementara tu just rehat2 kat situ. Then dalam pukul 8 lebih datang uncle ni bukak kaunter. Aku terus ke sana untuk dapatkan boarding pass feri. Isi nama dan no telefon. Kat sini kena bayar RM5 untuk Taman Laut. So aku bayar RM10 sebab berdua. Tiket Taman laut ni kena simpan dulu, sbb esok akan guna bila nak snorkelling di Taman Laut.

Feri Laguna
Feri ke laguna mengambil masa lebih kurang Sejam setengah. Lama la jugak. Tapi ok la sebab feri ni besar. Tak la rasa sangat goyang-goyangnya.

Dalam dewan mendengar taklimat
Sesampai di jeti laguna. Aku dah rasa tak best. Nampak tak cantik je. Kemudian kami semua masuk ke dewan taklimat. Ada briefing skit berkenaan hotel dan aktiviti snorkelling. Then yang bagi taklimat tu cakap, jangan bimbang kalau Nampak sini tak cantik, sbb yang jeti ni belah belakang. So pantai cantik kat depan sana.. fuhhh..lega, altho tak Nampak lagi. hik

Then aku terus ke lobi untuk check in bilik. Ok.. cantik kat sini. Then kami di beri welcome drink. Best gak. Pastu aku teruskan aktiviti check in bilik. Biasa la, kerja-kerja check in ni isteri yang buat kan. Sambil H duk men tepon.. huh.

Welcome drink
Disebabkan berkenan ngan laut yang terbentang cantik tu, aku tetiba rasa nak upgrade bilik. Sebab masa book dan bayar hari tu untuk garden view. Haa nasib baik ada bilik sea view, aku pun sanggup la bayar RM240 lagi untuk upgrade bilik. Sebelum aku tukar tu, pihak hotel bagi aku peluang untuk masuk dan tengok dulu bilik sea view tu, so aku pegi tengok dulu. Dah confirm aku ok dengan bilik tu, baru aku pi upgrade. Takpe la, ni kan percutian cinta kan. Berhabis skit pun takpe la.. :)

Untuk view ni, upgrade bilik pun berbaloi.. ohsem sungguhhh
 Kat bawah ni layan pic je la.. btw tq to my monopod.. tak sesia bawak skali.. leh la bergambar comel2 sket.. :)