Sunday, February 7, 2016

Melawat Ho Chi Minh, Vietnam 8-11 Januari 2016

Pembukaan tahun 2016, aku dan H bersama bff aku ke Vietnam. Actually tiket flight dah beli dalam September 2015. Masa tu harga ok. Kami amik flight MAS sbb nak luggage yang banyak :).

Terus la pada cerita ceriti Vietnam ni.

Day 1

Kami bertemu dengan bff kat KLIA pada pukul 12 tengahari. Flight kami pukul 2 lebih camtu. Lepas check in luggage, kami lunch dulu kat Oldtown White Coffee KLIA. Sambil makan sambil bergossip. Maklum aku dah lama tak jumpa my bff. Just sembang kat whatsapp je, mana layan kan? Face to face gossip baru best. H main game sambil2 dengar aku bergossip :). Sebelum kami naik kapal, aku aktifkan maybank card aku. Terlupa nak activekan. Mana tahu kalau tak cukup duit kat sana, boleh la cucuk kat mana2 ATM kat sana kan. Kad kredit plak mmg aku siap2 dah call semalam.

Kami selamat sampai di Tan Son Nhat International airport lebih kurang jam 3pm. Waktu kat sana lambat sejam daripada Malaysia. Bff nak beli sim card sana. So kami hanya menumpang. Actually kami nak beli jugak, tapi bila tgk hp kami, tak dapat nak bukak casingnya, sbb lupa bawak skru yang leh bukak casing ni. Sendu!!

Kemudian kami terus mencari teksi. So kami dapat teksi yang akan hantar kami ke hotel dengan bayaran RM40 sehala. Ada orang kata ada lagi yg murah, tapi pada kami yang nak kejar masa tu, kira ok la tu kan.

Dalam 30 minit kami sampai di hotel kami. An Tham hotel. Hotel ni betul2 di Malaysia Street dan dekat yang amat dengan Pasar Ben Thant. Hotel ni ala2 kat Jalan Tar la.. Turun hotel leh terus shopping. Happy :). So hotel ni, my bff yang book via Agoda.

Sesampai je, kami terus letak barang dan terus turun untuk melawat kawasan..gitu :). Kami terus ke kedai makan dulu. Jangan bimbang, area hotel aku stay ni, melambak resotoran makanan halal. Harga makanan pulak mahal skit, tapi portion besar. Aku selama kat sana, asyik makan mee daging yang mmg famous kat sana, also kopi ais. perghhh terangkat la kopi ais diorang, Memang rugi kalau tak cuba minum.

Kat sana, semua restoran dan hotel ada wifi connection yang bagus. Setiap kedai makan yg kami pergi kami register wifi sesiap :).

Hari pertama ni, kami tak sempat ke Ben Thant market lagi, sbb pasar tutup pukul 5-6 camtu. So kami just jalan2 tengok kawasan dulu.

Malam plak, selepas mandi all, kami terus ke pasar malam. Pasar malam ni ada setiap hari, di tepi jalan Ben Thant market. Kat sini kena kental skit, diorang banyak tarik2 nak kita beli barang. Kalau kita tak nak, blah je la :). Pastu dia bg calculator nk kita letak harga yang kita nak. Biasa try letak separuh harga yang diorang bagi. :)

Kat sini Vietnam ni, diorang terima duit USD, RM dan Dong Vietnam. So takde hal la. Aku rasa guna duit RM senang skit and mcm rasa murah skit berbanding Dong.

Balik dari pasar malam, aku terus balik bilik and zzz...

Nota :
1) Kedai makan halal banyak antaranya : Restoran Othman, Man sour, Amin, restoran 1 Malaysia, Restoran Hjh Basiroh dll.
2) Wifi sangat laju :)
3) RM di terima di sana
4) Ramai penjual kopi ais naik motor je kat sana, best :)
5) Penjual kacang akan hulur kacang, aku baca daripada blog2 org sblm ni, jangan amik kalau tak nak beli, sbb kalau dah amik sure kena beli, sejauh mana kebenarannya aku tak tahu, sbb aku tak amik pun :)

So layan gambar je la dulu :)

Welcome to Ho Chi Minh Vietnam

Bangunan kat Vietnam.. tak sure bangunan apa, just aku snap je :)

Kat lobi hotel An tham

Turun tangga An Tham je, dah Nampak kedai tudung :)

Bergambar ngan bff kat pasar malam, and ada bangunan mcm menara telekom kat sana :)

Banyak jual bunga2 segar.. gerammmmm

kopi ais dan kopi o ais.. torrrbaikkkk

menu hari pertama. aku makan nasi goreng pattaya.. ekeke

suasana di pasar malam. meriahhh

Tu penjual tengah tunjuk calculator. sila masukkan nilai yang dikehendaki :)