Monday, January 1, 2018

Short Vacation - Mutiara Taman Negara

Salam semua.. Selamat menyambut tahun baru Islam, Salam Awal Muharram :). Sure ramai yang bercuti last weekend disebabkan cuti 3 hari. Aku dan H jugak ambil peluang untuk gunakan voucher yang telah kami beli di Matta Fair tempoh hari. Sejujurnya menyesal tak amik 2 malam :). Takpe la lain kali pi lagi kat sana ya.

Harga voucher yang kami dapat during Matta Fair ialah RM250:
1) Penginapan 1 malam di chalet Suite with breakfast untuk 2 orang
2) Jungle Trekking & Canopy walk with Guide untk 2 orang

Sangat berbaloi kan? Ok. Macam mana perjalanan kami ke sana. Akan diceritakan dibawah. Sebelum kami ke sana, kami dah call untuk Tanya availability, then email pada Mutiara untuk reserve bilik kami.

Seawal pagi Jumaat kami gerak keluar dari rumah. Perjalanan ke Mutiarat Taman Negara mengambil masa dalam 3 jam 1/2. Dari Kuala Lumpur kami exit Temerloh dan seterusnya mengikut signboard Taman Negara. Sangat mudah ke sana. Banyak je signboard yang mengarahkan ke sana. Sampai di jeti, kami tinggalkan kereta di parking bermalam. Caj sebanyak RM8 sehari.

Daripada jeti ke seberang sana ke Taman Negara, hanya RM1 per person. Dekat je sebenarnya. Ini untuk seberang sg Tembeling :).

Sesampainya di Taman Negara, kami terus mendaki tangga untuk ke reception. Nasib baik ada welcome drink dan hot towel. Berpeluh kami nak sampai ke lobi resort :)

Tunggu dalam 15 minit, kami dah boleh check in. Alhamdulillah. Boleh la nak merehatkan badan.

Kami akan menginap di suite chalet. Agak kagum dengan biliknya. Dari luar mcm biasa-biasa je, tapi kat dalam cantik. Bilik besar, tv ada astro dan bilik air yang bersih dan luas. Yang paling kami suka ialah TIADA NYAMUK.. hehe. surprisingly la kat hutan camni kan. aku ingat banyak nyamuk. Atau maybe ada musim kot.

Kami makan tengahari di bilik sahaja sbb memang kami dah tapau sesiap dari kedai kat jeti tadi. So just rehat dlm bilik.

Selepas rehatkan badan, kami keluar berjalan-jalan sekitar resort dan terus membeli permit taman Negara di Park Center. Permit ini diperlukan untuk aktiviti jungle trekking esok hari. So kami sesiap beli. Kat sini ada akuarium Ikan kelah, bapak besar ikan ni. Then kami jalan-jalan trekking sendiri ke Bumbu Hide. ala2 menara tinjau nak tgk binatang liar. Kami tgu dlm sejam lebih, bukan rezeki nak tgk la sbb takde binatang liar yg muncul.

Untuk makan malam pulak kami ke restoran Mutiara. kat sini harga rate hotel la, tapi kalau nak amik buffet pun boleh, RM50 per person. Pilihan makan ok la. pada aku dah best la. Lagi2 kita kat dalam hutan ni kan.

Kat sini ramai foreigner berbanding org Malaysia. Maybe diorang ni ska ngan alam semulajadi kan :). Selepas makan kami balik ke bilik dan tido.

Bangun pepagi, kami terus ke restoran untuk breakfast. Alhamdulillah breakfast best. Dalam 9.30 am kami memulakan aktiviti jungle trekking dan canopy walk. Dalam group kami ada 11 orang termasuk 2 budak. Guide kami Melayu dan sangat bagus dalam memberi penerangan. Banyak benda yang ditujukkan kepada kami, antaranya pokok2 hutan yang boleh dimakan, yang boleh menjadi ubat dan sebagainya.

Aku dan H tidak Berjaya untuk mendaki Bukit Teresek kerana dah sangat penat, so kami menunggu kumpulan kami turun dan join balik untuk canopy walk. So kami hanya Berjaya mendaki 2 km. Another 1 km lagi untuk ke Bukit Teresek, terpaksa mengalah.

Kemudian kami berjalan menaiki canopy walk. Sangat best pengalaman ini, aku pernah naik canopy walk di Poring Sabah, pada aku yg Taman Negara ini lagi mencabar sebab canopy walk ada tangga..goyang ya.. berdebar la jugak. Tapi pengalaman yang best la.

Balik daripada jungle trekking dan canopy walk, kami terus cepat2 balik bilik untuk check out. Sempat la mandi dan solat zohor, kami dah maklumkan akan keluar lambat skit sbb aktiviti habis dalam pukul 1pm. Pihak resort pun ambil maklum berkenaan ini. aktiviti jungle trekking ini ambil masa 3 jam setengah :)

Kami bergerak balik ke KL dalam jam 3pm, singgah di Jerantut sekejap lunch. btw nak share jugak, kedai makan aku pi ni pun best. Sesiapa yang ada kat area Jerantut leh la singgah. Aku first time makan patin tempoyak yg best. tak hanyir dan tak de rasa Tanah.. sedap :)

Sampai KL dalam jam 9 malam. Alhamdulillah. Percutian yang pendek tetapi sangat bermakna. Aku recommend sesiapa yang nk ke taman Negara. Mutiara Taman Negara memberi pengalaman yang best. Kami akan kesana lagi sbb tak sempat nak ke Lata Berkoh. InsyaAllah

Kat bawah ni layan pic la :)

1. hai ain datang singgah sini dan follow awak. salam perkenalan :)