Sunday, December 28, 2014

Banjir 2014 & Kehilangan pesawat Air Asia QZ8501

Dugaan di penghujung 2014. Banjir besar di negeri-negeri pantai timur dan beberapa negeri termasuk Johor dan Negeri Sembilan.
 
Semalam mak, ayah dan adik balik Terengganu. Dari KL diorang berlepas jam 9.30pagi, sampai di Dungun dalam 10.30mlm. Jauhnya perjalanan disebabkan lebuhraya Pantai Timur dinaiki air. Bila tengok FB, keadaan di exit Temerluh memang dipenuhi air. Patutla LPT tidak di buka kepada semua kenderaan. Dah macam sungai.
 
Alhamdulillah mak dan ayah dan Judin selamat sampai ke Dungun.
 
So 2-3 menjak ni aku duk dengar berita dan tengok2 entry kat Facebook. Macam-macam yang komen. Ada yang positif dan ada banyak yang negatif. Entahla manusia ni, bila di timpa bencana, semua menuding jari menyalahkan orang lain. Bantuan lambat sampai di maki. Yang peliknya yang terlebih maki tu yang tak terlibat dengan banjir tu.
 
Sekiranya tidak dapat membantu secara langsung, baik la kita berdoa dan menghulurkan bantuan dengan menderma dan sebagainya. Jangan disebabkan kita concern saja, kita nak salahkan badan-badan atau pihak yang berusaha untuk sampai ke lokasi bencana untuk membantu.
 
Ingat la semua itu dugaan yang diberikan kepada kita. Semoga selepas ini kita mendapat iktibar disebalik semua yang berlaku.
 
Tidak cukup dengan komen negatif berkenaan banjir, kehilangan pesawat airasia pada 28hb 12 juga menjadi isu hangat di laman sosial. Di FB semua orang membuat komen dan membuat analisa berkenaan isu kehilangan. Ermm.. Yang tak best nya ada yang membuat berita palsu dan menyebarkan di FB, yang membaca pulak tanpa usul periksa terus share kepada semua orang. Dalam beberapa minit sahaja, macam2 berita yang kita dapat. Berita yang tidak sah.
 
Hope kita semua alert dengan perkara2 seperti ini, sekiranya berita itu tidak sah, elok la kita sekadar membaca dan jangan klik button share.

No comments:

Post a Comment