Sunday, May 28, 2017

Kuala Lumpur - Doha - Istanbul ( Day 1 )

Entry jalan-jalan kali ni aku tak akan masukkan itenari setiap hari. Just nak highlight perjalanan pergi dan perjalanan balik. Untuk tempat2 menarik aku masukkan dalam 1 entry yang lain.

Kali ini kami tak park kereta kat TBS, tapi mintak tolong adik aku hantar kami ke TBS. So dari TBS kami ambil bas ke KLIA. Beli tiket bas paling last iaitu pukul 11mlm. So kami sampai di KLIA dalam pukul 12mlm.

Tiket Bas TBS->KLIA
Kami terus check in luggage. Cari kaunter Qatar. Then ada satu barisan yang sangat panjang org beratur dan satu lagi kaunter sesiapa yang dah check in online. Alhamdulillah sebab kami dah check in online, so tak perlu la beratur. terus drop luggage. Untuk airline lain aku tak pasti. tapi bagi Qatar, kalau kita dah check in online, terus je drop luggage. Mudah sangat. Luggage akan terus ke Istanbul dan tak perlu collect masa di Doha ( Transit ).

Selepas check in luggage, aku dan H melepak sambal minum kopi. Sambil tu aku terus aktifkan Celcom Roaming ( 7 days Passport ), boleh carik maklumat di Celcom untuk pakej ini.

Banyak jugak flight yang delayed dan ada juga yang cancel. Alhamdulillah flight ke Istanbul seperti di jadualkan.

Kami boarding jam 2.50am daripada KLIA ke Doha. Perjalanan lebih kurang 7 jam lebih. Jam 5.00am waktu Doha kami tiba untuk transit disini. Jam 7.35pagi connecting flight ke Istanbul.

Baca doa dulu :)
Kami terus ke surau untuk solat subuh. Terpaksa qada sebab waktu subuh dah lepas. Subuh awal di Doha. Kemudian kami terus ke gate untuk flight ke Istanbul. Di Doha, boleh guna wifi airport dengan masukkan no booking/ flight # sebagai passwordnya. So gunakan kesempatan ini. Aku masih belum terima notification roaming Celcom Berjaya. So aku gunakan wifi airport je dulu.

Harus la bergambo dengan ikon Airport Doha ni kan :)

Pic skit sblm naik flight seterusnya :)
Jam 7.35pagi kami boarding dan melayan perasaan sambal tgk lagi movie2 dan in flight entertainment yang ada. Selama 5 jam lebih perjalanan lagi. Aku memang kebosanan, tetapi hadap je la kan.

Antara makanan-makanan yang dihidang dalam flight adalah seperti gambar dibawah. Boleh la untuk buat alas perut kan :)

Jam 1 lebih waktu Istanbul kami sampai dengan selamatnya. Alhamdulillah. Sampai je kat Airport Istanbul Ataturk, aku check line phone. Intermittent, kejap ada kejap takde. Untuk 7 days passport Celcom, bila sampai ke Istanbul, kita kena pilih Vodafone. Tapi boleh la nak contact En Fehmi, owner apartment kami. Selepas collect luggage kami ke arrival hall. Then dah Nampak nama aku di kertas. Terus kami tuju untuk mendapatkan transport yang telah dibincangkan sblm ini.

Kemudian kami terus ke shuttle yang disediakan. Suhu kat luar airport dalam 20 darjah. So ok la. Best la. X sejuk sangat, tak panas sangat. Untuk shuttle ini, harga yang dikenakan ialah USD20 dari airport ke Apartment. Kalau ramai yang naik, lagi menjimatkan la. So kami hanya naik berdua :)

Muka kepenatan. :)
Daripada airport ke apartment di area Sultanahmet, dalam 30 minit gitu. Bergantung pada traffic. So kami sampai di apartment dan disambut oleh En Fehmi. Dia terus membantu kami untuk naik keatas.

Anyway tq En H sbb sudi buatkan kita coffee :)
Kami kepenatan. Rehat la sementara tgu nak keluar untuk makan nanti :)