Monday, September 12, 2011

Roti Jala

Ok.. now nak masuk entry masak2 lagi. First time buat roti jala ni. Kuah kari mak yang buat. Hidangan ni dibuat untuk open house kat umah Ahad, 11.09.2011. So terusla cari resepi.. surf2 internet, banyak sungguh version. Ada yang guna santan...ada yang guna fresh milk. So aku pilih yang paling senang.

Bahan2

1 kg tepung gandum
1 tin susu cair ( Aku guna susu Ideal )
4 tin air ( Guna tin susu cair tadi )
3-4 biji telur ( Aku guna 4 gred b, Kalau gred A guna 3 pun ok )
Sesudu kecil esen vanilla dan garam
Pewarna kuning secukupnya ( Kalau suka warna kuning sangat..lebihkan, aku guna sesudu besar )

Cara2

Pukul telur sekejap( Tak payah guna mesin ), masukkan susu ideal. Kemudian masukkan air, pewarna kuning, esen vanilla dan garam. Lastly masukkan tepung.

Adunan mungkin akan berketul2 skit, Untuk itu blend semua adunan tadi dan tapiskan.

Ni la rupanya roti jala yang aku jala di depan tv.. :)
Menggunakan acuan roti jala, jala la sepuas hati. Gulung atau lipat roti jala mengikut kesukaan diri sendiri la. Aku ska gulung. Macam lagi senang org nak amik. So selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment