Thursday, October 27, 2016

Jom ke Perth : Hari Pertama

Pukul 6 pagi kami menaiki bas ke KLIA 1 daripada TBS. Sepatutnya bas bergerak pukul 5.30pagi, tapi ntah kenapa la bas tu lambat. Panik jap aku. Sbb aku tak sempat nak buat online check in.
 
Jam 6.40am sampai ke KLIA, kami terus check in dan drop luggage. Terus solat subuh dan breakfast. Jam 8.20am, kami berlepas ke Perth. Perjalanan mengambil masa 5 jam setengah untuk sampai ke Perth.
 
Jam 2.15 kami sampai ke Lapangan Terbang Perth. Keluar daripada pintu ketibaan, kami terus membeli 2 simcard. Terus activate dan call Bayswater Rental Car untuk mintak shuttle amik kami ke office mereka yg dalam 5-10 minit perjalanan. Driver tunggu di terminal 2 international arrival. Kami terus menaiki shuttle dan tiba di office Bayswater.
 
Aku terus membuat pembayaran seperti yang dimaklumkan sebelum ini. $288 untuk 5 hari dan $100 untuk deposit. Deposit seratus ni sbb aku pilih top cover insurance, Kalau tak, deposit akan mahal skit. Tapi deposit je la kan. Nanti duit ni boleh balik.
 
Itenari pertama kami selepas mengambil kereta ialah ke Belmont Forum Shopping. Kat sini ada 3 supermarket besar, iaitu BigW, Kmart dan Coles. Jarak tak jauh pun dari syarikat sewa kereta ni. Kami terus GPS/Waze ke sana.
 
Sampai di Belmont Forum, kami shopping groceries di Coles dan aku terus membuat tangkapan pertama di BigW, iaitu set corelle. Set corelle disini way cheaper dari di Malaysia. :)
 




 
Kemudian kami tapau kebab di ROC Kebab untuk makan sesampai diapartment nanti. ROC kebab ni halal dan kedai betul2 di luar BigW.

Then kami terus keluar dari situ untuk waze apartment kami di Walcott Street, North Bridge. Waktu di Perth sama dengan Malaysia, cuma waktu subuh cepat. Ala2 Sabah Sarawak la. Jam 5.10 pagi tu dah terang benderang. So make sure tengok jam dan set waktu solat betul2. Nanti terlajak subuh :)

Malam tu aku start masak dan makan jugak kebab yang dah sedia di tapau dari Belmont Forum tadi.

Jam 9mlmkami dah sleep. Esok banyak lagi aktiviti yang nak buat kan. Goodnite :)

No comments:

Post a Comment