Wednesday, September 29, 2010

Berhenti Berharap

Pejam celik pejam celik dah lebih 2 minggu berlalu hari raya. Rindu plak nak balik kampung. Maklum la cuti raya lepas hampir 2 minggu. Gembira masa beraya bersama keluarga masih terasa altho ada perkara sedih yang masih terasa sampai hari ini. Cuba nak ignore perasaan2 sedih ni, tapi semakin semakin pedih plak terasa. Hati tak boleh nak tipu. Bila bz dengan skool dan keje, just boleh lupakan sekejap perkara ni, tapi bila nak pejam mata malam2, teringat je terus mata ni susah nak pejam. Macam mana aku nak buat dengan keadaan ini. Doa pada yang SATU biar aku dapat tenangkan perasaan aku yang semakin penat ni. Hari demi hari, aku macam sesak sangat. Kadang-kadang nak bernafas pun macam susah. Perasaan mak dan ayah perlu dijaga. Perasaan pihak lain tu pun perlu aku fikirkan, sudahnya aku yang sesak nafas seorang. Tapi bersyukur dengan kawan-kawan dan sepupu tersayang yang sentiasa sudi mendengar luahan hati aku ni. Kalau takde mereka ni tak tahu la apa yang aku buat.

Semalam aku lebih tenang, mungkin doa padaNya dimakbulkan, hati ni lebih tenang dan lapang. Allah tu maha mengetahui dan telah menentukan segalanya. Aku tetiba berhenti berharap. Kelak aku terima segala ketentuanNya. Tak perlu lagi aku nak berfikir dan mengharapkan apa yang aku harap-harapkan sebelum ini. Tak nak dah apa yang aku alami last raya berlaku lagi. Aku tak cukup kuat untuk perkara itu. Teringat pulak masa sekolah2 dulu, Bila setiap kali nak exam, cikgu2 selalu je cakap "Jangan over confident, nanti bila tak dapat result seperti yang diharapkan, awk akan kecewa". Kata-kata tu lebih kurang sama apa yang aku rasa sekarang, bila kita mengharapkan sesuatu tetapi apa yang kita harapkan itu tidak berlaku, memang pedih sangat hati ini. Pedih hati sendiri dan tak sampai hati dengan mak dan ayah juga.

So sekarang ni, hope aku boleh hidup dengan tenang. Aku nak jadi tabah. Kalau dulu aku boleh, kenapa tidak sekarang. Tak de yang boleh bantu aku selain aku sendiri yang kena kuatkan hati dan diri aku. Go Go Jirrrr...  :)

No comments:

Post a Comment