Sunday, March 4, 2012

Tips Memotong Q

Ermm... tetiba mcm rajin nak hapdate blog ku yg disayangi ini.. ihikss.. Ermm tajuk entry ni mmg nampak kurang bermoral skit. Tapi boleh di gunakan sbb tidak menyebabkan kesengsaraan pada org lain.. InsyaAllah. Ok.. tips memotong q di kaunter2 perkhidmatan ( Bank ke, Jusco Customer Service ke, dan mana2 kaunter bayaran la..)

Kena dapat pandangan mcm ni la kalau nak usha line clear ke tak.. hehe
Aku banyak kali dah menghadapi situasi menunggu dikaunter bayaran, tapi bila nombor2 kat depan aku dipanggil, takde lak owner number tu. So apa yang aku buat ialah aku memotong q selepas nombor didepan aku dipanggil. Tapi tak leh main redah je. Kena ada step2 atau tips2 nya. So antara yang aku amalkan ialah :

  1. Hati mesti kering / muka tak tahu malu la.. sbb in case owner number tetiba muncul.. kita kena back off kan.. jangan gaduh lak.. sbb confirm kita kalah.
  2. Bila 2 nombor didepan kita tak dipanggil, kita boleh buat kesimpulan, kat depan kita ni senbenarnya org2 yang amik nombor awal2 tadi  terus blah sbb nombor yang diorang dapat ni jauh lagi nak kena panggil. Kita try tgk nombor kita lak.. biasa pada masa tu mmg nombor kita pun banyak lagi nak kena tgu baru leh sampai giliran.
  3. Now..bila rasa confiden nak bangun untuk nombor seterusnya. Cuba tengok reaksi orang2 lain yang sedang menunggu. Kalau semua tgh ralit main2 phone, baca majalah, tengok2 orang je... so confirm nombor diorang bukan selepas tu. Tapi kena la jugak hati2. And kalau mata bionic sangat, buat la jalan2 sambil tgk nombor kat tgn semua org.. tapi biasanya susah nak buat yang n. :)
  4. Duduk belakang skit. So bila nombor dipanggil, kita leh tgk ada org bangun ke tak. So bila takde yang bangun, apa lagi.... terus la kita maju ke kaunter. And terus gumpal tiket kita yang konon2nya nombor yang terpanggil tu. :)
Selagi tidak memudaratkan orang .. so leh la try tips2 berguna ini. Hehe.. sehingga bertemu lagi dengan tips2 yang lain lagi bermoral.. ahaks... :)
 

No comments:

Post a Comment