Wednesday, August 27, 2014

Daging Blackpepper dan Roti Stim

Huii... Minggu ni teruja nak masak je. So semalam aku buat daging black pepper dan makan dengan roti yang di stim. gituuuu
 
So terus pada resepi la :
 
1) 1 bungkus autralian lamb dalam bentuk kiub, lupa berapa beratnya tapi harga dalam rm13.  ( Aku beli kat giant, sampai rumah aku potong kasi nipis skit)
2) Sebiji Bawang besar *
3) 2 inci halia *
4) Lada hitam * , aku guna sesudu besar, kalau nak lebih, boleh lebihkan.
5) 5-6 ulas Bawang putih *
- Bahan2 bertanda *, di blend
6) Mixed vegi dan baby carrot ( Di rebus terlebih dahulu )
7) Kicap
8) Sos tiram
9) Garam untuk perasa
10) Bawang besar dan cili besar di mayang ( Untuk masukkan akhir sekali )
 
Cara :
Tumis kan bahan-bahan2 kisar. Masukkan sos tiram dan kicap manis. Then masukkan garam.
Kemudian daging masukkan ke dalam pressure cooker dan curahkan bahan2 tumis tadi. Set kan untuk masak daging, dan biarkan sehingga masak. Ikut prosedur guna pressure cooker, selepas lepaskan steam, then masukkan bawang dan cili yang di mayang serta mix vegi yang direbus tadi. gaulkan sebentar dan tutup kembali.
 
After 15 minit dah boleh hidang. Semalam aku stim kan roti putih gardenia. Then cicah pada kuah daging ni. :) Kalau tanak stim pun takpe, tapi if stim kan dulu roti tu, lagi best la.
 
Kat atas kalau guna pressure cooker, kalau tak guna takpe.. cara biasa la, tumis bahan2 kisar, then masukkan daging, kicap dan sos tiram. Then jangan lupa masukkan garam. Bila daging dah empuk, masukkan mix vegi ( tak perlu rebus dulu la). Last sekali masukkan bawang dan cili besar yang dimayang. Settle... :)
 
Kat bawah ni pic resepi :

Roti stim dan daging blackpepper
 

No comments:

Post a Comment