Monday, August 23, 2010

Cerita Terawikh...


Errr.. penat nya hari ni. Hati pun tak berapa tenteram, tadi balik dari S.A, sebelum sampai umah, seperti biasa melalui Masjid As-Syakirin, orang tak selesai solat terawikh lagi. Kali ni, aku memang tak boleh nak terawikh seperti tahun lepas. Tahun ni aku belajar dan tak berkesempatan nak terawikh huhu... Tetiba aku teringat zaman aku kecik-kecik dulu. Masa kecik, aku banyak duk ngan Che Ngah (Kakak mak). Arwah Ayah Ngah memang setiap hari akan pergi masjid2 tertentu kat Dungun untuk jadi imam dan mengajar agama.

Seperti biasa, aku dan Kak Yah akan turut serta. Ermm boleh dikatakan aku masa tu cam malas la nak pegi, yer la tengah kecik2 tu, main je yang lebih kan. Tapi kitorang memang diwajibkan pegi. Tak de excuse langsung. So bila tiba bulan posa, wajib la terawikh. Alkisahnya, Arwah Ayah Ngah dulu suka baca ayat yang panjang2. Bayangkan la, berdiri lama-lama nak abiskan 20 rakaat terawikh dan 3 witir.. hehe.. ketar lutut la. Tapi bila main lari2 tak penat lak kan.. Aku ingat time tu, asik membilang rakaat je.. bila leh abis. Cara aku tanda rakaat memang kreatif la jugak. Karpet masjid kan tebal sikit, so aku je goreskan buat tanda, bila cukup 4, aku palangkan. Ala2 orang buat tanda kat gua la.. Ulang la sampai penuh depan sejadah aku tu..
 Cam ni la, just beza, aku gores ngan jari atas karpet... :)

Bila ingat kenangan2 lama mcm lawak pun ada, sayu pun ada. Lepas tu dah masuk sekolah agama lak. time tu malas jugak nak pegi terawikh. Tapi sebab wajib pegi.. kena la pegi. Kalau tak kena denda. Tapi masa ni ok la, sebab bila dengan kawan-kawan, ok la jugak. Bila dah meningkat usia, masuk kolej, baru la terasa nak pegi terawikh dari diri sendiri. Tak de yang paksa. Tapi now, bila nak pegi, ada plak komitmen lain.huhuhuhu.. Sayu..

Semalam sempat terawikh di surau kat umah. Kelas takde on weekend, so boleh la pegi. Ada orang kata, perempuan ni bila dah ada anak kecik kat umah, susah nak terawikh or pegi masjid, tapi semalam aku respek ngan pompuan ni. Dia bawak anak dia yang umur lebih kurang setahun lebih kot, baru leh jalan. Cute. Dia just lepaskan anak dia. Tapi anak dia ni pandai. Tak kacau orang solat, cuma dia merangkak kesana sini je. Aku agak, dia memang selalu bawak anak dia kemasjid. So anak dia memang pandai. Tapi baby tu memang la cute walaupun dia bg cabaran kat aku sebab masa last witir tu, dia ada kat depan aku sebab berkenan ngan beg semayang aku huhhuhu...:)

Note : Al Fatihah buat arwah Ayah Ngah yang disayangi.

No comments:

Post a Comment