Sunday, April 29, 2012

Cheese Cake Recipe



Cheese cake recipe.. at last aku jumpa jua. Dulu aku dan cik yeen ..oppsss hari ni officially dah jadi Puan Yeen ska bake cheese cake ni. Altho suka, dua org setiap kali nak buat kek ni kena refer jugak kat resipi. One day, aku ilang resepi ni dan malangnya Yeen pun ilang jugak. Ermm so dua2 org ni cuba la recall.. tapi still rasa tak puas hati sbb tak ingat sukatan yang betul. So tadi sedang aku kemas2 drawer dlm bilik ni, huhuhu.. dengan happynya aku jumpa balik resepi ni. Terus text yeen mintak izin nak upload ke blog ni, in case ilang lagi resepi ni. Ironi betul jumpa balik resepi di hari pernikahan yeen.. ekeke.. So tanak citer panjang pasal ni terus la aku ke resepi cheese cake ni :

Bahan2 untuk base cake :
50gram Butter
250 gram Biskut McVities ( Tak guna semua pun, just 3/4)
1/2 cawan gula

Bahan2 kek:
3 kotak Philadelphia Cheese
1 kotak kecil Whipped Cream
3/4 cawan gula
2 biji telur
3 Sudu tepung gandum
1 sudu kecil esen vanila

Cara-Cara

Untuk base cake, cairkan butter dan biarkan seketika. Dalam masa yang sama hancurkan biskut dan gaulkan dengan gula. Curah butter yang telah dicairkan kedalam biskut yang telah dihancurkan. Tekankan ke dalam loyang pembakar dan bakar dalam 5-10 minit.

Untuk kek, pukul cheese dan gula hingga kembang. Masukkan telur, whipped cream dan esen vanilla. Kemudian masukkan tepung gandum. Biarkan adunan cantik keputihan.

Keluarkan loyang pembakar dan masukkan adunan kek tadi kedalam loyang. Masukkan kembali ke dalam oven. Bakar selama 55minit dengan suhu 180 darjah.

Setelah masak boleh disejukkan seketika sebelum di hidangkan.. :)

Okies..tu je entry masak2 kali ni.

Note : Selamat Pengantin Baru my dearest fren Puan Shireen Dzahrina dan pasangannya En Mohd Faiz. Semoga berbahagia dan berkekalan sehingga ke akhir hayat..Amin...

No comments:

Post a Comment